الثلاثاء، 1 يناير 2019

لقاء مستحيل (23)


(23)
ابتدت "ريم" يوميا تذهب الى المكان مع فريق خاص بها للعمل وكان "لوهان"  يتواجد اغلب الوقت  .. فى يوم طلبوا سندوتشات ووصل  "لوهان" بعد وصول طلب بقليل   :
_ انا وصلت فى وقت غير مناسب
_ لا خالص  .. اتفضل  مستر "لوهان" اتغدا معانا  ..
_ مش حابب اضايقكم واتطفل ع غداكم  انا هطلب اكل ليا ..!
 ابتسمت "ريم": اعتقد سندوتش واحد مش هيعمل فرق ( مسكت سندوتش ) اتفضل ..
 ابتسم "لوهان" ومسك السندوتش واتفاجئ انه بدون  طماطم  بخلاف باقي السندوتشات الموجوده ,, نظر اتجاه ريم راي قطع الطماطم بجانبها ,, تعجب "لوهان" من معرفتها عدم حبه لوجود قطع الطماطم فى السندوتشات عن غيره  ,,, انهوا طعامهم  وطلبوا قهوه  وبدون ان يطلبها "لوهان" وجدها كما يشربها فى العادة معلقه واحده من السكر ,, وعلم ان "ريم" هى من جهزت القهوه للجميع ,,, تفاجئ من تصرفات "ريم" المفاجئه اتجاهه  ولكن لم يسنح الوقت ليتحدث معها ولكن مع تصرفات "ريم" المفاجئية  الا انه  شعر داخليا ب اريحية لتواجد "ريم" فى المكان ,, !

تحدث "امير" مع عاصم وحنان عبر الهاتف :
_ بس انت كان لازم تمنعها وترجعها يا "امير "؟
_ لا طبعا مش هينفع ولا كنت هقدر اعمل كده ضد رغبتها هى قررت ..
_ طبعا يا "حنان" مكنش يقدر ..
_ انتوا بتتكلموا ببساطة كده ولا فاهمين حجم الموضوع ,, دى هتكون مع جوزها فى مكان وهو مش فاكرها ,, عارفين يعني ايه والاحساس هيكون ايه  وايه اللى ممكن يحصل ..؟! ..
_ انا واثق فى "ريم" وتصرفاتها انها مش هتغلط ولا هتتهور ..
_ امير ..
_ صدقوني انا مش هسيبها لوحدها ومعاها وهى وعدتني انها فتره الشغل بس هتكون موجوده وبعدها هنرجع ع لندن ,, حبت تقضي وقت قليل معاه رغم جاهله بوجودها فى حياته ..
تنهد "عاصم": "ريم" دخلت تحدي مع مجهول  بتراهن بحبها ضد ذاكرته,, ياتري مين اللى هيكسب حبها ولا ذاكرته المختفيه ..؟
_ مهما كانت النتيجه انا مش هسمح ل "ريم" تتأذي اوعدكم ..
_ "ريم" و"جنه" امانه عندك يا امير ..
_ متقلقوش ...

فى منزل "يومي" جالسه مع صديقتها ولاحظت ذهنها الشارد بتفكر فى "لوهان" :
_ هاااااى .. فينك ؟
_ ها ..
_ بتكلم معاكي وانتى ولا هنا ..مالك ؟
_ مش عارفه حاسه بقلق خايفه من اللى جي ..
_ ظهور ريم قلقك كده ..؟
_ مش عارفه ..
_ ليه "لوهان" قالك حاجه ؟
_ لا بالعكس حتى من وقت ظهور "ريم" وهو زى ماهو متغيرش ..
_ طيب دى حاجه كويسه جدااا قلقانه ليه ..؟
_ قلقانه من "ريم" وجودها معاه فى الكافيه مضايقني
_ رغم معاملته الرسمية معاها ..؟
_ ايوه .. كل مره اشوفها بشوف فى عينيها نظره تحدي وانها هتخطفه مني تاني ..
_ صعب ..هو مش فاكرها من الاساس متقلقيش ..
_ مش عارفه رغم فعلا عدم تذكرها فى عقله لكن وجودها فى قلبه غير مطئن ليا ,, انا قدرت اقنع عقله ان انا حب عمره لكن مش عارفه ياتري قلبه اقتنع ولا لا ..؟
_ انتي لحظتي حاجه ؟
_ لا خالص لكن ..
_ ولا لكن ولا غيره ثقي في حبك وفيه هو معاكي وهيفضل معاكي ولما هتخلص شغلها هتختفي تاني اصبري لوقتها ,,, دلواقتي هتحضروا حفله "جيمس" افتتاح المطعم ..
_ اها اكيد ..
_ هستناكوا بكره متتاخريش ...

تاني يوم "مريم" اتجهت لغرفه "ريم" وكانت جالسه بملابس المنزل  :
_ انتى لسه مجهزتيش هنتأخر ..
_ "مريم" روحوا انتي و"ادمز" وانا هقعد مع البنات مليش مزاج اخرج ..
_ اولا البنات مش هيكونوا لوحدهم فى "ناني" قاعده معاهم ,, ثانيا احنا مش هنتاخر صدقيني علشان "ادمز" عنده طيران بدري ,, ثالثا ودا الاهم "جيمس" عازمنا شخصيا وانتى بالاخص لان تصميم المطعم بتاعك ولازم تحضري الافتتاح ,,
_ مريم ..
_ يلا بقي ..
 جهزت "ريم" ونزلت واتجهت مع "مريم" للحفله ,, دخلت "ريم" وبعد السلامات مع بعض الاشخاص و"جيمس" مالك المطعم وتعريفهم ب "ريم" لمحت "ريم" ظهور "يومي" مع "لوهان" وكانت مفاجاءه غير متوقعه للكل ,, تعاملت "ريم" طبيعي بعد القاء التحية  اتجه كل شخص لطرف اخر من الحفله ,, تعمدت "يومي" اظهار الحب فى طريقه تعاملها مع "لوهان" من القرب والحميميه وكانت متعمده ل"ريم" تري ذلك ,, تلاقت اعين "ريم" و"لوهان" عده مرات و بعد قليل شعرت "ريم" ب اختناق واستأذنت  وخرجت ل استنشاق  الهواء فى الحديقة ,, اثناء تمشيها وقفت اطلقت تنهيده و نظرت الى السماء رأت نجمه مضيئه ابتسمت لها ,,  نظرت اتجاه النجمه مده من الوقت ثم ودعت النجمة بابتسامة ونظرت الاتجاه الاخر ل استكمال طريقها وجدت "لوهان" واقف ينظر اليها وتفاجئت :
_ هااي ..
_ هااي ..
_  المكان جوه دوشه وخرجت اشم هواء ..
_ وانا كمان ..
اقتربت "ريم" خطوات :
_ اكيد لو انت هنا من مده اصدقائك هيدوروا عليك ..
_ مين اصدقائي ..؟
_ اللى فى الحفله .. فى اصدقاء تانين ؟
_ مش عارف ..
_ مش عارف ايه بالظبط ..؟
_ مش عارف ليا اصدقاء تانين ولا لا .. مش عارف اللى جوه اصدقائي ولا لا ,, مش عارف وجودي هنا صح ولا لا ..؟
لحظت "ريم" نبره حزن فى حديثه : ليه نبرة الحزن دى ..؟
اتنهد "لوهان":احساس انك تايهه ,, تايهه عن نفسك , كل حاجه حواليكي بتأكدلك هويتك لكن انتى جواكي لسه تايهه ,,انا تايه  وحاسس انى غريب لكن فى نفس الوقت مش عارف اروح فين ,, مش عارف اوصل لجهتي حاسس اني تايه عنها  ,,
 سكتت "ريم" واستكمل "لوهان" :  اكيد حكولك عن حكايتي الكل عارفها ؟
_ تقصد فقدان الذاكره ..؟
_ ايوه .. من سنتين صحيت من غيبوبه ناسي كل حاجه .. مفيش قدامي غير "يومي" وشويا صور وفيديوهات وبعض الاشخاص بياكدوا انهم عارفينك من سنين  ,, لكن احساسك انك غريب عن نفسك صعب ,, احساسك انك لوحدك وسط الناس صعب ,, احساس انك تعيش حياه اللى حواليك بيأكدوا ان دى حياتك وانت مش حاسسها صعب ,, صعب تعيش حياه انت رافضها من جواك لكن مفيش بديل غير انك تعيشها  ..
_ ليه محاولتش تتدور ع حياه تحبها ,,الحياه اللى انت عاوزها ..
_ مش عارف ,,او معني اصح  مش فاكر انا كنت ايه ولا فين ,,ذكرياتي وسنين اللى فاتت اتبخروا , احساس جوايا بينكر كل كلامهم بينكر الواقع اللى عايشه لكن مفيش دليل ,, احساس ان فى فراغ جوايا كبير مش عارف من ايه وايه اللى يملااه ..
_ اعتقد انك تعيش مع انسانه بتحبها واصدقاء بيحبوك دى كفيله تستحمل اى صعوبات ..!
_الاعتقاد غير الاكيد  انا مفيش قدامي غير اعيش حياتي حاليا  لان دا المتاح قدامي ,,انا فى صراع ومحتاج اوصل للسلام  ,, ( بيتنهد) اتمني احصل ع السلام اللى بدور عليه قريب ..
_ اكيد هيحصل ..
ابتسمت "ريم"ونظرت للسما لفت انتباهها لظهور نجمة اخري بجانبها بتضئ ولاحظ "لوهان" ابتسامتها وشرد ذهنه للحظات ,, التفتت "ريم" ولاحظت صمته :
_ ممكن اسالك سؤال ؟
_ اتفضلي ..
_ انت ليه مبتضحكش ,,الابتسامه علاج لكل مشاكل الحياه بيها هتقدر تحل كل مشاكلك صدقني ..
_ بتتكلمي بثقه ..؟
ابتسمت "ريم": فى شخص قالى ان ابتسامتي زى شروق الشمس بتنور الدنيا بعد ظلامها ومن وقتها قررت ابتسامتي متختفيش مهما حصل ..
 ابتسم "لوهان" تلقائي ونظرت "ريم"  للسماء :
_ بص للسما لما ابتسمت النجوم فرحت ,,النجوم غارت من ابتسامتك  لانها جميله ومتستحقش تختفي ..
_ انتي شاعره  اتعلمتي الكلام دا فين ..؟
_ الحب .. الحب اللى بيعلمنا حاجات كتير مكناش نعرف عنها حاجه ..
_ انتي متزوجه صح ..؟
_ ايوه ..
_ الشخص اللى اخدك لما تعبتي ..
ضحكت "ريم": لا دا شخص من عيلتي وصديق مقرب  .. لكن زوجي  مسافر ,,مسافر بعيد
_ هو مسافر من مده كبيره ؟
_ سنين ..؟
_ لما اتقابلنا اول مره و ..
_ انا بعتذر وبكرر اعتذاري ع اللى حصل لوجود تشابه بينك وبينه حسيت انه قدامي يمكن  من اشتياقي له بقيت شايفاه فى كل الناس ,,,
_ واضح انك مفتقداه جدااا  ..
   سقطت دمعه من عين "ريم": جدااا ..جداااا
_ مبتتوصلوش مع بعض مكالمات او زيارات ..؟
_ اللى بينا بيوصلنا ببعض من غير ما نسعي لبعض ,,
_ انتي بتثقي فيه جدا ؟
_ واثقه فى حبنا جداا ورغم انه بعيد  لكن انا مطمنه انه بخير ودا المهم عندي حتى لو مش معايا ..
_ اتمني يرجعلك بالسلامه ..
_ وانا كمان ..
سكتوا لحظات :
_ انا لاحظت انك غير مختلط ب اصدقائك كتير يعني فى تجمعات بتبقي غير مندمج معاهم  ..؟
_ امممم ,, انا فاقد الالفه معاهم هما قالوا انهم اصدقائي من زمان لكن مش حاسس بكده ,, مش عارف هما صح ولا لا ,,حتى حكايتهم مش عارف حقيقية ولا لا  .. هما لطفاء ودايما حواليا اغلب الوقت ,, لكن عارفه احساس انك تكوني مع كذا شخص وتحسي انك لوحدك  ,,
_ عارفه ..
_ احساس صعب جداا
_ جدااا,, لما تفقد روحك وتكون مجبر تقبل واقع انت رافضه رغم اثبات كل حاجه حواليك تجبرك تقبله,, تكون وسط كذا شخص لكن انت مفتقد لشخص واحد غير موجود ,, وجوده يغني عن الكل والكل ميغنيش عنه  ,,,
_ صح .. صح انا بحس بكده جدااا عرفتي توصفي اللى مش قادر اوصفه  ..
_ اهلا بك فى النادي
 ردد "لوهان" فى سره : الغريب ان "يومي" مقدرتش تفهمني و هى فهمتني  ..
ابتسمت "ريم"
نظر اليها "لوهان" ب استغراب :
_ممكن اسألك سؤال ؟
_ اتفضل ؟؟
_ اانتى عرفتي منين انا مبحبش قطع الطماطم فى السندوتش والكافيه معلقه واحده وبلاك
سكتت "ريم" لحظات :
_ اهااا .. سمعتهم قبل كده وحضرتك طلبت اوردر اكل وسمعتك ..
_ اهاااا (  وهيكمل كلام موبيله رن وكانت "يومي")  اتمني مكنش ضايقتك الوقت دا
_ لا ابدا ..
_ واتمني اللكلام دا يكون سر بينا
_ اكيد ..
_انا حاسس اننا هنقعد ونتكلم كتير ع العموم انا هستأذن دلواقتي  لان "يومي"اتصلت  احنا طولنا جدااا
ابتسمت "ريم": ايوه فعلا الكلام اخدنا
_ مش هتدخلي
_ شويا وهدخل
_ اشوفك بكره
_ اشوفك بكره ..
  تقدم "لوهان" خطوتين وتوقف واستدار وعاد ل"ريم" ومد يداه :
_ ممكن نكون اصدقاء ؟
تفاجئت "ريم": ايه ..؟
_ اصدقاء .. انا من وقت ما فوقت من الغيبوبه وانا فاقد الغربه فى اى حاجه لانى فاقد الاحساس بكل حاجه وبصراحه اول مره احس ان انا عاوز نكون اصدقاء و بعد كلامي معاكي والاسرار اللى بينا اعتقد نستحق فرصه لصداقتنا ..ولا ..؟
ابتسمت "ريم" وتصافحت مع "لوهان": اكيد ..
ابتسم "لوهان": اصدقاء
_ اصدقاء
_ اشوفك بكره
_ اوكيه
 تحرك "لوهان" وهو مبتسم وتملكه شعور ب اريحيه لم يشعرها من قبل بعد استيقاظه وبدايه رحلته مع فقدان الذاكره ووقفت "ريم" تنظر اليه من الخلف وتذكرت ذكرياتها ل اول مره عرض "لوهان" صداقته ليها ,, ابتسمت ودموعها تساقطت وشعرت ان الايام بتعود لكن بشكل اخر , نظرت للسماء وهى مبتسمه ..

 تاني يوم اتجهت "ريم" للعمل وهى سعيدة  بصداقتها مع "لوهان"  وبعد فترة  وصل "لوهان" ومن بعيد راقب "ريم" وابتسامتها مع العمال وطاقم العمل ونظر اتجاه الشمس وشعر بمصدقيه مقولتها ان ابتسامتها كشروق الشمس وابتسم ,, فى وقت الراحة خرجت "ريم" وجلست فى حديقه بجانب الكافيه وكان بجانبها  2 من عصير الفراولة ,, فتحت واحد والتاني وضعته بجوارها ,, فى نفس التوقيت كان "لوهان" يتحدث فى الموبيل ولمح "ريم" جالسه بمفردها وبطريقه لا اراديه اتجه اليها وراي زجاجتين العصير :
_ معقول هتشربي الاتنين ..
اتفاجئت "ريم": مستر "لوهان"
_ عاوز اقولك ان السكر كتير غلط ..
ابتسمت "ريم": امممم  لكن لو عبوة واحده مش غلط
_ هترمي التانيه ؟
_ امممم لا طبعا ( مسكتها وفى اتجاهه ) اتفضل ,,
ابتسم "لوهان": هقبلها علشان متشربهاش وتضري نفسك  ممكن تسمحي لصديقك يقعد..؟
_ اتفضل اكيد  ..
_ عاوزه اقولك معلومة عن الحلويات الانسان محتاجها علشان الطاقه والنفسية بتسبب السعاده والبهجه لو كنت محبط او مكتئب الشوكولا والحلويات بيبقي مفعولهم اسرع ..
_ اكيد اسرع ل الاصابه بالسكري
ضحكت "ريم" والتفت "لوهان" ل ابتسامتها :
_ كان معاه حق ..
_ مين ..؟
_ اللى قالك ان ابتسامتك زى شروق الشمس لان ابتسامتك جميله فيها سحر مختلف بتخطف وبتطمن
 اتفاجئت "ريم" من الكلام ومقدرتش ترد  وانتبه "لوهان" لكلامه:
_ لكن ابتسامتك الجميله دى مش مبرر انك تأذي نفسك ب اتنين عصير ..
_ ع فكره مكنتش هرميها ولا هشربها ..
_ كنتي هتعملي ايه ..؟
_ مكنتش هعمل حاجه كنت حاسه انها هتروح لصاحبها  
_ لكن انا اخدتها ..
_ مش يمكن انت صاحبها
سكت "لوهان" لحظات وغيرت "ريم" الكلام :
_ بس طعمه يستاهل صح ..؟
_ ها .. اها جدااا
_ كل يوم الصبح اشرب واحده هيفرق معاك اليوم كله ..
_ هبقي اجرب .. ممكن تقبلي عازمك ع الغدا انهارده ,,اردلك العزومه العصير ..
_ مش ضروري ..؟
_ لا انا مبحبش يكون عليا ديون ,,واستغلي الفرصه وانا فاكر انا معرض انسي تاني
ابتسمت "ريم" اوكيه ..
رن "موبيل ريم ": عن ازنك ..؟
_ خدى وقتك انا راجع  الكافيه  ووقت الغدا هنتغدي مع بعض تمام ..
_ تمام ..


قضوا اليوم وطلب "لوهان" اوردر غدا للجميع وجلس يتناول وجبته بمجالستهم وكان سعيده بحواره معهم ومع "ريم" ,, عادوا الى منازلهم وجلس "لوهان" صامت اغلب الوقت  فى المكتب يتذكر احداث وحديثه مع "ريم" ويبتسم ,, اعلمه الخادم بوصول هدايا بمناسبه عيد ميلاده ,, وجد لوحه مرسله من نيويورك بدون اسم لفتت انتبااهه جدااا ويصاحبها كارت متمني فيه بعيد ميلاد سعيد ,, قام بتعليق اللوحه ونظر اليها بتعمق جداا ووقف امامها وللحظات شعر بوميض ل اشياء غير واضحه كلما نظر اليها ,, اتقربت منه "يومي" :
_ كل سنه واحنا مع بعض حبيبي ..
سكت واستغربت "يومي ":
_ اكيد نسيت زى السنه اللى فاتت ..
_ نسيت ايه ؟
_ انهارده الذكري الثالثه ل زواجنا وعيد ميلادك
_ اهااا ..
_ شوفت اشتريتلك ايه ( فتح العلبه وكانت ساعه )
_ جميله.. ميرسي بكره هديتك هتكون عندك ..
حضنته: انت هديتي ..
_كل سنه وانتى طيبه ..
_ يلا نتعشي مجهزالك احلى عشا
_ اوكيه ..يلا
جلسوا يتناولوا العشاء :
_ مبتاكلش ليه ؟
_ اكلت كتير ع الغدا
_ اهااا
_ لكن هاكل خفيف معاكي ..
_اوكيه ..
عاد "لوهان" لصمته :
_ لوهان ..؟
_ ايوه ..
_ كانت فكره حلوه ان عيد ميلادك يكون فى نفس يوم ذكري زواجنا لان المناسبتين دول اهم مناسبتين فى حياتي ,,
_ اها فعلا ...
_ لكن تعرف  ااحنا بنحتفل بذكري زواجنا ال 3  ولغايه دلواقتي مقولتليش بحبك
_ مش فاهم  ..؟
_ يعنى فى مناسبه زى دى الازواج بيقولوها لبعض انت مقولتهاش خالص ,, دا لانك ناسي ولا مش حاسسها ..؟
_ ليه بتقولي كده ..؟
_ لانك لو حاسسها مش هتستناني اطلبها منك كل مره.. انت بتحبني يا "لوهان"  ..؟
_ اكيد طبعا  انتى اهم شخص فى حياتي لولاكي  كانت حياتي ادمرت ..
_  ليه مبتقولهاش غير لما اطلبها ..
 سكت لوهان لحظات : "يومي" انا ..
_ مش محتاج تقولها دلواقتي لكن اتمني تقولها لما بجد تحس انك محتاج تقولها ,, كلمه بحبك جمالها لما تتقال بدون طلب ولا انتظار لكن انا مستنيه  لاني بحبك
مسك ايديها ووضع قبله : انا عارف انك مستحملاني ومستحمله تصرفاتي الغريبه لكن انا لسه  بدور ع نفسي  ,,محتاج القي نفسي وبحاول ,, انا اسف
 حطت ايديها ع ايده : متتأسفش يا "لوهان" .. انا بحبك ومهما حصل انا مش هبعد عنك وعذراك وهستناك ,,
_شكرا ..
_اخبار الكافيه ايه .. سمعت انه قرب يخلص ؟
_ ايوه شهر وهنعمل الافتتاح
_ جميل . و"ريم"  ..
_ مالها ؟
_ اقصد يعني شغلها كويس مفيش مشاكل ..؟
_ اها جداا .. وبتعمل كل اللى بنطلب منها واضافاتها مفيده ..
_ ايه رايك فيها ؟
_  ازاى ..؟
_ يعني .. شايفها ازاى بمان ان اول مقابله من فتره كانت غريبه ..؟
_ اممم فعلا اول مقابله كانت غريبه وتصرفاتها غريبه لكن مع الوقت حسيت انها مألوفه ,,
 اتفاجئت "يومي": مألوفه ؟
_ عارفه تقابلي شخص اول مره وتحسي انك عارفاه من زمان الاحساس دا بيبقي احساس جميل لانه مطمئن بقلل من خوفك وتوترك وغربتك ,,
_ يعني ..؟
_ يعني اقصد هى انسانه كويسه واكيد ليها اسباب للى عملته اول مره ودا شئ يرجعلها ملناش حق نعرفه ,,
_ صح ,, عموما  هو شهر وهتخلص شغلها وهتسافر ل اهلها وشغلها فى لندن
_ هتسافر ..؟
_ ايوه هى هنا زياره وعقد عملها 6 شهور بس واخر شغل ليها هو الكافيه
_ سكت "لوهان" لحظات ومحبش يلفت انتباه "يومي":
_ شغلك سمعت ان فى مشاكل فى فرنسا
_ اها فعلا ولازم اكون موجوده هناك علشان كده انا اسفه هتلاقيني بسافر كتير لكن هحاول متأخرش
_ متقلقيش عليا انا احسن من الاول وقدرت اتأقلم ع حياتي واتعودت عليها والكافيه لما هيشتغل هيبقي كله تمام متقلقيش ..
ابتسم "لوهان" ل "يومي" ووضع قبله ع ضهر يديها وابتسمت واستكملوا عشائهم ,,, تاني يوم اتجهه "لوهان" للكافيه وكان الجميع بالمكان ماعدا "ريم" بحث عنها فى المكان ولم يجدها ,, خرج اتجاه السوبر ماركت ولاحظها جالسه ع منضده وممسكه بكيكه صغيره وفيها شمعه وساكته ,, اقترب منها "لوهان":
_ بتحتفلي لوحدك ..
_ ها .. مستر "لوهان"
_ ياتري ايه المناسبه اللى خلتك تقعدي لوحدك بعيد كده والشمعه قربت تنطفي ؟
ابتسمت "ريم" : كنت بتمني امنيه واتحققت اسرع مما اتخيل ..
كانت "ريم" جالسه ومتردده تدخل المكان وتطلب من "لوهان" يطفي شمع عيد ميلاده ولكنه ظهر امامها ..
_ ياتري ايه المناسبة ..عيد ميلادك ؟
_ عيد ميلاد زوجي ..؟
_ اهااا ..
_ رغم انه بعيد لكن انا دايما بحتفل بعيد ميلاده
_ صدفه غريبه انا كمان عيد ميلادي انهارده
ابتسمت "ريم": يبقي صدفه جميله ,, ممكن اطلب طلب بما اننا اصدقاء  ..؟
_ اتفضلي ..
وقفت ووجهت الشمعه اتجاهه : اطفي الشمعه قبل ما تنطفي خالص واعتبرها تورته عيد ميلادك لكن ع الصغير ..
اتفاجئ "لوهان": لكن دى بتاعه زوجك ..؟
_ انتم الاتنين اتولدوا فى نفس اليوم يعني انتم الاتنين واحد مفيش فرق وصدقني لما يعرف هيفرح جداا
_ بجد ..
_ ايوه ..
_ اوكيه ..
_ ممكن تتمني امنيه بداله ؟
_ زى ايه ..
_ تتمني انه يرجعلنا بسرعه لان سفره طول جداا ..
ابتسم "لوهان": اوكيه ..
 غمض عينه "لوهان" واتمني الامنيه وللحظه حصل وميض بسيط من ذاكرته لمشاهد احتفال غير واضحه للحظات واختفت وفتح عينيه وطفي الشمع واستغرب من احساسه  فى اللحظه دى ,, قربت "ريم" منه قطعه كيك وتناولها وشعرت "ريم" بالسعاده ل استجابته لها .. وعادا الى الكافيه ل استكمال العمل ..!

مر يومين و"ريم" واقفه مع طقم المساعدين دخل "لوهان" المكان ومعاه صندوق عصير الفراوله واتفاجئت "ريم" بتصرفه :
_ ايه دا ..
_ انتم بتشتغلوا واكيد محتاجين طاقه واعتقد مفيش احلي من عصير الفراولة
ابتسموا كلهم : شكرا "مستر لوهان "
 مسك علبه عصير وقربها ل "ريم": الشكر لصاحبه الاقتراح
_ انا مقولتش حاجه ؟
_ من غير ما تطلبي قولتيها الطاقه والبهجه والسعاده
ضحكت "ريم": اهااااا
_ فى صحتك
 حركت العبوه : فى صحتك ..

رجعت "ريم" البيت وكانت سعيده بطريقه تعامل "لوهان" واحتفظت باللعبه معاها وخبط "امير" ع بابا غرفه "جنه":
_ هى نامت ..؟
_ من شويا ..
 دخل بخطوات بطيئه  ووضع بجانبها الالعاب وخرجوا من الغرفه
_ يا خساره انا كلمتها الصبح وقولتلها راجع بالالعاب اللى طلبتها
_ ماهى كانت مستنياك لكن غلبها النوم وانا بحكيلها حكايه .. بس لما هتصحي هتفرح .. رامي وماما واونكل عاصم عاملين ايه ..طمني عليهم ؟
_ وحشتيهم جدااا ,, لكن انا طمنتهم قولتلهم هانت شهر وهتخلصي شغلك وهترجعي ..
_ اهااا ..
_ طمنيني عليكي فى اى جديد ..
 ابتسمت "ريم" ع غير العاده : "لوهان" انهارده اشتري عصير فراوله لطقم كله
_ يااااه ..
_ وبقي يقعد معانا وياكل معانا ونتكلم  ..
قاطعها : زى اى اتنين بتربطهم مصلحه شغل صح ..؟
_ ها ..
_ يا تري هو افتكر حاجه ,,لا ,,هو بيتعامل طبيعي صاحب عمل وانتي شغاله عنده ,, انتي اتوهمتي حاجه تانيه ,, انا مع اى شخص بيربطني معاه شغل بتعامل معاه كويس وبلطافة وانتى المسئؤله عن الكافيه ف اكيد هيتعامل بذوق معاكي .. ريم متتوهميش حاجات محصلتش ولا هتحصل .. لما تكون حاجه اكيد هيبقي فى كلام تاني ..
_ امير انا ..
_ انا بنبهك لان الوهم احساسه بيوجع وانا مش عاوزك تتوجعي يا "ريم"اكتر من وجعك وانت معاه فى نفس المكان وهو مش عارفك .. مش معني المعامله الكويسه والكلام يبقي ننسي اصل المشكله "لوهان" فاقد للذاكرة يعني انتى هتكوني فى حياته عابره سبيل زى اى حد بعد ما تخلصي الكافيه ,,
سكتت "ريم" وتماسكت دموعها :
_ هسيبك ترتاحي واشوفك الصبح قبل ما تنزلي وهوصلك ..
_ اوكيه ..

استمر جلوس "لوهان" مع "ريم" وفريق عملها ,, ورغم سفر "يومي" لكن كان كل الاحداث فى الكافيه بيوصلها وكانت مطمئنه لطريقه تعامل "لوهان" الرسمية رغم تواجد "لوهان" الدائم بصحبه "ريم" لكن مع باقي الفريق  وانه بيعامل الجميع بنفس الالفه ,,ورغم ذلك كانت بتتمني الشهر يمر اسرع لذهاب ريم نهائي ,, فى يوم وهما فى الكافيه كان "لوهان" واقف مع احدي مساعدين "ريم" بيشرح حاجه وكان بجانبه عمود من الخشب الثقيل  بدون قصد شخص ما خبطة من العمال ولحظته "ريم" وبدون تفكير قامت بدفع "لوهان" بعيد ووقعت ع يديها ,, لم تحدث اى اصابات ل "لوهان" لكن يد "ريم" تعرضت لكدمه ,, عندما "علم" امير ذهب ل احضارها من المستشفي وذهب ع البيت وحاول السيطره ع غضبه :
_ "ريم" انا مش هتكلم معاكي دلواقتي لاني مضطر اسافر واعرفي لما ارجع فى كلام كتير هنتكلمه وارجوكي ارجوكي اهتمي بنفسك مش علشانك علشان بنتك ..
سكتت "ريم" وخرج "امير" وهو فى غايه الغضب والعصبيه دخلت "مريم":
_ امير ع اخره .
_ بجد مكنتش اقصد يحصلي كده ,,انا ..
_ انتي  كنتى عاوزه تحمي لوهان من اى اصبه ولا اذي لكن كنتى هتأذي نفسك ,,الحمد الله انها جت ع كده ,, ارتاحي دلواقتي,,,
 خرجت "مريم" و"ريم" حاولت ترتاح ,, فى المنزل "لوهان" كان متوتر وقلق ع "ريم" ولاحظت "يومي" قلقه :
_ انت منمتش لدلواقتي ..
_ هنام شويا نامي انتي ..
_ فى حاجه ولا ايه ..؟
_ قلقان مش عارف ليه ..
_ يمكن حادثه انهارده مأثره معاك ادخل ارتاح والصبح هتكون كل حاجه بخير
_ اوكيه ..اسبقيني انتي ..
دخلت "يومي" للغرفه ودخل "لوهان" لغرفه المكتب وجلس  وفتح كف يداه  ع الحرف وتذكر سؤاله ل "يومي" ع الحرف ال  الراء بالانجليش  وانه راجع ل "روما" لمكان اعترافهم بحبهم وهى نقشت نفس الرسمه بحرفه ,, لكن فى المستشفي لاحظ  نفس الرسمه والحرف فى كف  "ريم" وكانت صدفه غير متوقعه ,, وبجانب قلقه ع ريم مسك هاتفه وارسل رساله ل "ريم ":
_ ريم .. انتى بخير ؟
اتفاجئت "ريم" من الرساله وقعدت ع السرير :
_ تمام .. بخير وانت ؟
_ بخير ,, حبيت اطمن عليكي
_ شكرا ..
_ ارتاحي بكره من الشغل ..
_ لا هكون هناك الصبح قرب موعد الافتتاح ..
_ اشوفك الصبح ..
_ اوكيه ..
 اغلقت ريم الهاتف وكانت سعيده بمراسله "لوهان" لها الغير متوقعه ,, تاني يوم اوصلتها "مريم" رغم اصرارها للذهاب وعدم الراحه وكان فى الموقع الجميع فى انتظارها وب ابتسامه القت التحيه وطلبت منهم استكمال العمل بنشاط ,,, وبعد وصولها بفتره وصل دليفري من مطعم بوجبات افطار وعصائر بنكهه الفراوله بكميه كبيره للجميع ,, اتفاجئت "ريم" وعرفت ان تم طلبه "لوهان" وانتظرته ووصل :
_ شكرا ع الفطار والعصير
_ يو ويلكم ,, دى ااقل حاجه ااقدمها ليكي وليكم كلكم طبعا
_ شكرا ,,
_ انتى بخير ..
رفعت ايديها وهى مربوطه : بخير كدمه بسيطه وهتمر
_ شكرا ليكي ..
_ ع ايه ..
_ ع اللى عملتيه امبارح كان ممكن اتأذي من الخبطه و..
قاطعته ريم": وانا مكنتش هسمح بدا يحصل مهما كان ..
 اتفاجئ "لوهان" من جديه "ريم": ها ..
انتبهت "ريم": اقصد اننا اصدقاء و انك بخير ودا الاهم ,,
_ تمام ...شخص نده ع "ريم": بعد ازنك ..
_ اتفضلي ..
تمالك "لوهان" احساس غريب من كلام "ريم" ووجودها ,, اتكرر لمده يومين الوجبات تحضر للمكان وكان تركيز لوهان ع "ريم" ومراقبتها من بعد  ل ابعاد اى شئ قد يسبب ضرر لها ,,, وفى يوم وصل "لوهان" الكافيه ومعاه عصير الفراوله واتفاجئ بعدم وجود "ريم" وعرف انها اعتذرت لان ابنتها  تعبت وفى المستشفي ,, عرف اسم المستشفي واتجهه اليها وكانت "ريم" و"مريم" واقفين و"جنه" فى العمليات ..اقترب منهم لوهان :
_ ريم .. ايه حصل ؟
اتفاجئت "ريم" و"مريم":
_ لوهان .. مستر "لوهان" ..انت بتعمل ايه هنا ؟
_ انا عرفت ان بنتك تعبانه ..مالها ؟
_ لا مفيش اكلت حاجه ملوثه وبتعمل غسيل معده
_ متقلقيش هتبقي احسن ..
_ ان شاء الله ..
جلس "لوهان" مقابل "ريم" فى انتظار انتهاء العمليه ,, ولاحظ كلا من ادمز و"مريم" توتر وقلق "لوهان" الملحوظ .. رن موبيل "لوهان" وكانت "يومي" ووالده "مستر بارك " وصل كندا ,, استاذن واتجه للمنزل اتغدي مع والده ووصل كلا من "يومي ووالده للمطار وعاد الى المستشفي ومعاه عصائر ووجبات خفيفه  وكانت "ريم" بمفردها :
_ عامله ايه دلواقتي ؟
_ بخير نايمه من العلاج ..
_ تمام .. انا جبتلك سندوتشات وعصاير علشان واثق انك نسيتي تاكلي
 ابتسمت "ريم": شكرا لكن  دا كتير ..
_ انا كنت فاكر "مريم" وادمز" هنا وعملت حسابهم
_ انا طلبت منهم يرجعوا البيت علشان بنتهم والصبح هيكونوا هنا ..
_ تمام .. المهم انها بخير ..
_ تحب تشوفها ..؟
اتفاجئ "لوهان" : ها ..
_ واضح انك قلقان من كتر سؤالك عنها  ممكن لما تشوفها وانها فعلا بخير تتطمن ..!
_ ممكن ..
 ب ابتسامه : طبعا ..
كانت "ريم" متعمده ان تنتهز الفرصه وان يراها "لوهان" ,, بهدوء دخلوا الغرفه واقترب من سرير "جنه" وهى نايمه واتملكته  عاطفه واحساس اول مره يشعره من بعد فقدانه لذاكره وابتسم واقترب من "جنه" ووضع قبله ع جبينها ومسك ايديها ووضع قبله فى كف ايديها وكانت المفاجئه "ل ريم" لان "لوهان" عادته لتقبيل كلا من "ريم" و"جنه" كان فى كف الايد وليس ضهر الايد ,, اهتزت "ريم" وركزت فى ردود فعل "لوهان" اتجاه "جنه " ,, بعد قليل خرجوا من الغرفه وكانت ابتسامه "لوهان" واضحه ,,,:
_ بجد انا بشكرك جدا ع زيارتك ..
_ لا ابدا .. هو انتى هتسهري لوحدك هنا ..
_ ايوه ..
_ انا معنديش حاجه تسمحيلي اسهر معاكي علشان لو احتجتي حاجه لكن لو هيضايقك  انا ..
_ لالالا عادي مفيش مشاكل لكن مش عاوزه اتعبك ..
_ لا ابدا ..
خرجوا فى الاستراحه واعتلت ملامح "لوهان" ابتسامه واحضرت "ريم" 2 نسكافيه :
_ معلقه سكر واحده وبلاك
_ شكرا ..
_ جميله "جنه" ..
_ جدااا ..
_ هو والدها فين ؟
_ مسافر ..
_ فى لندن ..
_ لا ابعد ..
_  "جنه" بيوحشها باباها كل ما بيسافر بس اكيد بيصالحا بهدايا جميله زيها ..
ابتسمت "ريم" نص ابتسامه:
_ للاسف ,, هو سافر ولسه مرجعش لكن احنا مستنينه ..
_ سافر ومرجعش ؟
_ ايوه من 3 سنين سافر فى رحله واحنا مستنين رجوعه ..
_ ازاى ميشوفكمش الفتره دى كلها ؟
_ فى سبب  اكيد لان انا عارفه انه ميقدرش يبعد عننا ولا لحظه ,,
_ انتى واثقه فيه ؟
_ اكتر من نفسي ,, حب عمري وابو بنتي
 شعر "لوهان" ببعض من التوتر وقرر يسالها عن الرسمه :
_ ممكن اسالك ع الرسمه اللى فى كف ايديك والحرف
فتحت ايديها وابتسمت: دى ..
_ ايوه ..؟
_ دى انا وهو عاملينها مع بعض ومكان الحرف دا مكان خاتم زواجنا والسهم متجهه لشريان الرئيسي للدم يعنى هو حياتي واللى رابطني بالحياه ..
فتح لوهان ايده : واضح ان الصدف كتير لان انا و"يومي" عملنا نفس الرسمه فى اول ذكري ل حبنا ..
 _ الحب مش محتاج نفش علشان يثبت ذكري محفوره فى روحنا مهما مرت الايام ومهما الذاكره تخونا الذكري جوانا هتتكلم وهتثبت وجودها ...
 سكت "لوهان" للحظات : من صوتك وعيونك باين بتحبيه جدا ,, لكن  بتحبيه رغم بعده ؟

_ وهحبه ل اخر نفس فى حياتي ,,انا حياتي دى مكنتش كده خالص انا مكنتش كده هو بوجوده فى حياتي بقيت احس يعني ايه حياه ,, يعني ايه حب ,, يعني ايه سعادة ,, هو قوتي وشجاعتي واملي ,, الوحيد اللى فى عنيه مميزه رغم الكل كان شايفني مختلفه هو شافني مميزه وعاملني انى مميزة ,, هو علاجي
!
وسلاحي  لمواجهه خوفي ,, انا ولا حاجه من غيره ..
لاحظ دموع تتساقط من عينيها وفى نفس اللحظه شعر بنغز فى صدره لمشاهده دموعها  وشعر برغبه ملحه وبتردد مد ايده وازال دموعها :
_ اعتقد ميتسحقش دموعك لانه سابك لوحدك ..
 نظرت اليه : مين قال انه سابني لوحدى هو معايا  ,, اللحظه معاه بعمر وعمري كله ب لحظه معاه ..
نظر اليها عن قرب ورن موبيله ورجع كانت "ريم" سانده راسها ع الحائط مغمضه عنيها كان ماسك الجاكت  حطه عليها وجلس بجوارها يتأمل ملامحها ... تاني يوم استأذن بدري ليستقل "يومي" من المطار وارسل رساله ل "ريم" وطلب منها عدم حضورها لمكان العمل ليومين وتبقي بجوار "جنه",, كانت فى الغرفه مع جنه ومريم وادمز الباب خبط وكانوا فى انتظار "امير" لكن تفاجئوا ب "لوهان" ومعاه شوكلت وورد وب ابتسامه : مساء الخير ..
 نظرت "جنه" اتجاهه وبصوت مرهق بالانجليش  : بابا .. بابا رجع يا ماما ..
اتفاجئ "لوهان" و"ريم" كانت فى حاله صدمة .....!

يتبع ,,

هناك تعليق واحد:

  1. يومي انسانة سيئة جدااا لئيمة شريرة
    دائما تحاول التفريق بين ريم ولوهان لكن الله سبحانه دائماا يجمعهم معاا

    ردحذف