الخميس، 3 يناير 2019

لقاء مستحيل (24)


(24)
 انصدمت "ريم" و"مريم" واتفاجئ "لوهان" من كلام "جنه"  ,, حاولت "مريم" اسكات "جنه" ووقفت امامها  ل اخفاء "لوهان"  وتقدمت مسرعه "ريم" ل "لوهان":
_ مستر "لوهان" ..
_ انا حبيت اطمن ع "جنه" هى كويسة ..؟
_ ايوه لكن.. لكن  العلاج اللى بتاخده بيخليها مش مركزه ,,اتفضل  معايا بره لان "مريم" هتغيرها
"مريم" بنبره توتر : ايوه العصير وقع عليها ولازم اغيرلها حالا  ..
 _ انا جيبتلها الشوكلت دى يارب تعجبها
 مسكت "ريم" العلبه واتفاجئت انه نفس النوع اللى كان بيشتريه ل "جنه" شوكولاته بالبندق  وهى صغيره فى نيويورك  ,,:
_ عرفت ازاى انها بتحب الشوكلت بالبندق ..؟
_ انا خمنت ان اى طفل هيحبها ..
_ اها .. يلا نخرج احنا وانتى يا "مريم" غيري ملابس "جنه" ..
خرجوا من الغرفه و"جنه" وجهت كلام ل "مريم":
_ بابا ..
_ لا يا حبيببتي دا مش بابا ,, بابا لسه مسافر حاولي تنامي ترتاحى يلا ..
 خارج الغرفه و"رييم" متوتره :
_ انا قولت اطمن عليها واشوفها واسالك لو محتاجه حاجه ؟
_ لا شكرا اللى عملته كان كتير جداا
_ اوكيه (سكت للحظه) اللى قالته "جنه" لما دخلت ...
قاطعته: بتتخيل .. العلاج مشوشها ف اتخيلتك باباها هى لما بتشوف "امير" وهى تعبانه بتتخيله باباها  ..
_ باين انها مفتقداه جدا لدرجه انها بتشوفه فى كل اللى حواليها ..
_ جدااا .. بس هى عارفه انه مسافر وغايب غصب عنه عنها
_ اللى عنده بنت زى "جنه" لازم يرجع وبسرعه ..
ابتسمت "ريم" : اتمني ...
رن موبيله واستاذن ورجعت "ريم" ع غرفه "جنه" وكان "امير" موجود وسمعت حوار "جنه" مع "امير" وهى بتبكي  وانها شافت والدها و"مريم" بتأكدلها انه شخص تاني ,, الموقف ضايق "امير" جداا ورفض يتكلم مع "ريم" امام "جنه" ,, خرجت "جنه" من المستشفي ع البيت ودخلت غرفتها ونامت وطلب "امير" التحدث مع "ريم ":
_ الحمد الله انها رجعت البيت و ..
 بنبره عصبيه وحاده: و ايه يا "ريم" ؟! وايه تاني عاوزاه يحصل ؟!
_ مالك يا "امير" ؟
_ مالى .. انتي مش ملاحظه اللى بيحصل ولا انا بيتهيألي ..؟
_ لو تقصد ع الموقف اللى حصل انا لحقته و"جنه" هتنسي لسه صغيره  ..
بنبره حاده : بتتكلمي بجد ,, انتى بتقولي عليها هتنسي لانها صغيره ,,
_ امير انا ..
_ايه اللى بتعمليه فى نفسك وفى بنتك يا "ريم" ,, قررتي تفضلي هنا رغم معرفتك حالته وقولتلك انا معاكي رغم رفض الكل وانه قرار غلط لكن انا كنت واثق فيكي وفى تصرفاتك ,, لكن تعرضي "جنه" لموقف دا يكون ابوها قدامها وهو مش عارفاها لا انا لغايه كده وهقولك لا يا "ريم" غلط ..غلط ..
_ صدقني يا امير انا مطلبتش منه يجي هو فاجئني بحضوره ( بملامح فرحه ) لكن عاوزه اقولك انه اشتري الشوكليت اللى بتحبه "جنه" تخيل وكلامه وقلقه عليها واصراره انه يكون طول الليل معايا علشانها هو حاسس بيها و ..
_ بس مش فاكرها يا "ريم" ,, اى حد لما بيشوف اى طفل فى العالم بيتعامل معاه بلطف وحب وبقرب ,, لكن تترجمي شوكليت وانه قلق عليها يوم مادخلت المستشفي ,,ما "ادمز" كان قلقان ,, فوقي "لوهان"  ولا فاكرك ولا فاكر اى حاجه بينكم زمان فوقي واقبلي الواقع .. "لوهان" فاقد الذاكره  يعني نسي نسي كل حاجه زمان وهودلواقتي متجوز ومستقر ,,مفتكركيش ولا هيفتكرك يا "ريم" كل اللى بتعمليه انك بتعذبي نفسك بوجودك جنبه  ومكتفتيش بكده لا دخلتي "جنه" معاكي ,, هنا بقي واقولك لا ,, انتى حبك ل "لوهان" عماكي لدرجه انك بتأذي نفسك وبنتك ومش حاسه ,, اوكيه  انتى لو مش خايفه ع نفسك انا هخاف ع "جنه",, اتمني متوصلنيش لمرحله اجبرك انك ترجعي لندن غصب عنك وانا اقدر اعمل كده لان مش هسمح انك تأذي نفسك و"جنه" تتعرض لصدمة نفسيه بسبب نكران  ابوها ليها ,, انتي مريتي بتجربه حرمان الاب وهو عايش وكنتي فى عمرها ومنستيش ,,  مش هسمح ل "جنه" تمر بنفس التجربه ونفس المعاناه  فاهماني يا "ريم" ,,
 خرج "امير" بمنتهي اللغضب ووصوته العالي كانت "مريم" سمعاه من غرفه "جنه" ونزلت كانت "ريم" بتبكي وحاولت تهديها :
_ "ريم" انا مش هقولك حاجه لكن انا متفقه مع "امير" فى كل كلامه مش انا بس مامتك واونكل عاصم ورنا ,, كلنا متفقين ان قرارك بالاستمرار مع "لوهان" بالوضع دا غلط ,,3 شهور  يوميا معاه وهو زى ماهو مفتكرش ولا هيفتكر والموقف اللى حصل ل "جنه" دا انذار ليكي مش متخيله اصرارها ان هو ابوها ومسلمش عليها ولا حضنها تخيلي كان ايه احساسها ومشفتيش دموعها و"امير" الوحيد اللى قدر يهديها ,, فكري فى جنه مش هقولك فى نفسك يا "ريم" لان واضح انك اختارتي من زمان .. انا عارفه انك بتحولي لكن واضح جدا مفيش نتيجه .. و"جنه" اللى هتتأذي ..!
قامت "مريم" من جانب "ريم" وظلت فى حاله صمت لتاني يوم وزار "امير" جنه ووتحدث معاها ولعب وقضي اليوم مع "جنه" وتجاهل "ريم",, وتجنب "امير" ل "ريم" كان مسبب ليها ضيقه وابتدا يتوغل احساس ان قرارها بالبقاء بجانب "لوهان" كان قرار خطا من البداية  ,, ولكن وسط احساسها بالضيقة والتشتت من كلامهم واحساسها كان "لوهان" بيطمئن على "جنه" و"ريم" يوميا اتصالات ورسائل  ,, فى يوم اثناء ياره "امير" ل "جنه" وبعد ان نامت "جنه" اتجه الى الباب  نامت "جنه"  ندهت عليه "ريم" :
_ فى حاجه يا "ريم" ؟
_ ممكن كلمتين مش هطول عليك ..
_ اتفضلي ..؟
 جلسوا :
_ انا بعتذرلك يا "امير" انا اسفه ..
_ بتتأسفيلي ع ايه ؟
_ انا يمكن تفائلي كان اكبر من الواقع وتخيلت حاجات هتحصل فى مده قصيره لكن مكنتش اتوقع ان يحصل العكس بالطريقه دى ,, عاوزاك تعرف انا عمري ما هفكر ااذي بنتي ولا اخليها تمر بتجربه شبيهه بتجربتي بحرمانها من ابوها ,, انا كنت فاكره وانا معاه هحرك ذكرياته هوصل قلبه بعقله ويفتكر من غير اي أذي ل اى حد  ,, ولما شوفت بعض تصرفاته معايا ولما عرف ان "جنه" فى المستشفي حسيت انه حاسس بينا ,, حسيت ان  قلبه بيدله علينا لكن عقله مانعه ,, يمكن تأملت اكتر ومفكرتش فى الخسائر ..
_ "ريم" اللى بيحب بيفقد احساسه بحواسه كلها فمهما اللى بيحبه وجعه وجرحه مبيحسش بالوجع منه .. هو بيستلذ الالم منه ومهما نزف والناس كلها شايفاه موجوع  هو مش شايف غير اللى بيحبه ومش عاوز غير ان يكون معاه شايفه وبيتكلم معاه يسمع صوته ويحس بوجوده  لانه بيحبه فمش هيصدق ولا هيسمع غير ل قلبه ,, ودا اقسي عذاب الانسان بيعيشه ب ارادته ..!
لاحظ "امير" ملامح الحزن فى ملامح "ريم": "ريم" انا الكلام اللى قولته اخر مره  ..
قاطعته:  عارفه ومتاكده من خوفك عليا انا و"جنه" ووقوفك معايا ومساندتك فى كل قراراتي الغلط قبل الصح  بجد مفيش حد كان هيعمل كده معايا ,, انا مزعلتش منك انا زعلت من نفسي انى وصلت لمرحله دى ,, لكن اوعدك انا اسبوعين وهسلم الكافيه ومع اخر يوم ولو فعلا "لوهان" مفتكرش اى حاجه  ,,اى حاجة وانا بقيت من الماضي اللى نسيه فعلا ,,هتقبل قدري وهزيمتي هنسحب ,,هسيبه يكمل حياته وهرجع ع "لندن" انا و"جنه"لحياتنا هناك ..
_ وعد ..
تساقطت دموعها وصمتت للحظات :  اوعدك ..
_ "ريم" عاوزك تتأكدي انك اهم انسانه فى حياتي ولا اقبل اشوفك متعرضه للخطر او ضرر واقف ساكت انتى انا يا "ريم" ,, خوفي عليكي انتى  و"جنه" اكبر من اى حاجه فى الدنيا ..!
_ عارفه ومهما عملت مش هقدر اردلك اللى بتعمله معانا ..
_ كوني بخير انتى و"جنه" دا طلبي الوحيد ليكي ..
_ حاضر ..
_  وانا هحجز تذاكر الطيران تاريخها بعد اسبوعين  وهتكون جاهزه ..
_ تمام ..

 تاني " ريم" كانت فى الكافيه هى واحدي مساعديها  ,, فى ذات اللحظه كان "لوهان" و"يومي" اتجهوا لمطعم يتناولوا العشاء برفقه بعض اصدقائهم ,, "ريم" كانت بتبحث عن غرض واتصلت بالمساعد  :
_ كان فى صندوق صغير فيه زجاج الالوان فين ؟.
_ "سام" قال  مش محتاجينه فنزلته مع الحاجات الباقية فى البدروم ..
_لكن انا محتاجاهم دلواقتي ..؟
_ اوكيه ,, نص ساعه وهكون عندك ..
_ اوكيه ..
 اغلقت الخط  وجلست تنتظر عودته وتأخر  : وانا هستني الوقت تاخر و"جنه" مستنياني ,,
 فقررت "ريم" انها تنزل للبدروم ل احضار الصندوق .. ولكن تملكها الخوف للحظه لنزول لغرفه البدروم لان مازال لديها رهبه من الظلام ,, اغلقت اعينها للحظات وقامت بالعد ل 10 ورددت اسم "لوهان" وفتحت عينيها وقررت تنزل ,, فى نفس اللحظه كان "لوهان" راوده شعور بضيقه وقلق ,, ف استأذن للخارج واتصل ب "ريم" لكن هى تركت هاتفها فى الاعلي ,, اتصل بمساعدها واعلمه ان "ريم" بمفردها فى الكافيه  ,, عاد الى اصدقائه و"يومي" لحظت ملامحه المتغيره :
_ فى حاجه ..؟
_ لا ابدا ..
_ انت مااكلتش ليه اطلبلك حاجه تانيه ؟
_ لا لا هاكل ..
"ريم" نزلت البدروم وفتحت الباب ودخلت وبدأت البحث عن الصندوق واثناء بحثها فجاءه انقطع التيار الكهربائي  واصبح الظلام هو كل ما يحيط بيها ,, للحظه حاولت تتمالك خوفها واتجهت للباب ولكن بطريقه غير مقصوده اغلقت الباب,,حاولت ان تفتح الباب بكل الطرق لكن فشلت وكسرت مفتاح الباب ,, للحظه تملكها الخوف لتأكيد حبسها استمرت بالعد ورددت اسم "لوهان" ,, "لوهان" فى المطعم زاد احساس القلق والضيقه واستأذن وكرر الاتصال ب "ريم" ولم تجيب ,, بدون تفكير اتجهه للخارج واستقل سيارته واتجه للكافيه ,, اقترب من الكافيه وكان الظلام فى كل مكان  ووجد باب الكافيه مفتوح ,, عاد الاتصال ب "ريم" وسمع رنين هاتفها وتعجب من تركها للهاتف ولكن لاحظ وجود جاكت وحقيبتها ,, ردد اسمها ولكن بدون اجابه  راوده شعوره بالقلق ,, دخل مساعد "ريم":
_ هى "ريم" فين ؟
_ مش عارف هى المفروض هنا انا روحت اجيب حاجات طلبتها ..
_ شنطتها وموابيلها هنا ..تكون فين ؟
_ اخر مره كلمتني كانت بتدور ع صندوق قولتلها فى البدروم ..
_ فى البدروم ( اترسمت ملامح صدمه)
بسرعه اتجه "لوهان" الى البدروم ولانه يعلم بعطل الباب وعندما وصل وجده فعلا مغلق ,, نده ع "ريم" ولم يجد اجابه ولكن حاول فتح الباب بعنف وكسر الباب ودخل وب اناره الكشاف بحث عن "ريم" وكانت ع الارض مستلقيه فى حاله اغماء ,, بسرعه حملها وصعد للاعلي وطلب من مساعدها  احضار طبيب واعطاها حقنه وجلس بجانبها حتى تستيقظ ,, تحت الاناره القليله استمر "لوهان" ينظر الى "ريم" بتمعن اكثر و شعر برغبه بملامسه وجهها وبعد تردد تلامست انامله وجهه "ريم" وابتسم ولاحظ اتنفاضه جسدها ف امسك يديها حتى هدأت ,, مر اقل من ساعه وعاد التيار الكهربائي  وشعر "لوهان" ب افاقه ريم  بفتح اعينها واقترب منها "لوهان":
_ ريم ..
 بدون تفكير اقتربت من "لوهان" واستلقت بجسدها  فى حضنه وضمته بشده تفاجئ "لوهان" من تصرفها للحظه ولكنه تلقائي ضمها بين ذراعيه وحاول تهديئتها  ااقل من لحظه شعر ب اريحية وضمها اكثر للحظات  ,, وصل المساعد وانتبهه "لوهان" و"ريم"ووانتبهت "ريم" وابتعدت :
_ انا اسفه ..
_ انتى كويسه دلواقتي ..
_ ايوه .. انا لازم امشي انا اتاخرت
_ هوصلك ..
_ لا شكرا "مايكل هيوصلني ..
استجمعت "ريم" افكارها وخرجت من الكافيه مرافقه "مايكل" ووقف "لوهان" ينظر اليها من الخلف واستعاد لحظه ضمه اليها فى حضنه ووضع يده ع صدره وشعر بدقات قلبه المتسارعه ,,, عاد الى المنزل ووجد يومي فى انتظاره واتجه الى غرفه النوم ,, لم يستطع "لوهان" النوم ولاحظت يومي والقت بجسدها فى حضنه ولكن "لوهان" كان يشغل تفكيره لحظه ضمه ل "ريم" وما شعر  ولم يشعر بوجود "يومي" ,, فى اليوم التالي اتجه للكافيه وكانت "ريم" موجوده واحضر عصير الفراوله  :
_ ريم .. اتفضلي
_ شكرا ..
_ عامله ايه انهارده ؟
_ تمام ..
_ امبارح ..
 قاطعته وبملامح احراج: انا اسفه جدا ,انا عندي مشكله من الضلمه فمكنتش اقصد يعني ..
_ لا ولا يهمك  المهم انك بخير ..
_ بخير ..
_ نتغدا مع بعض ..؟
_ ها
_ احنا اصدقاء نسيتي وطبيعي ناكل مع بعض  ,,!
_ اها ..اوكيه اوكيه .. انا هروح اشوفهم عملوا ايه ..
_ اوكيه ..
استمر "لوهان" يراقب "ريم" ويستغل اى فرصه للحديث معها  ,,  قبل توجهم للغداء بالخارج  دخلت "يومي" الكافيه وجدت "ريم" و"لوهان" جالسان يتحدثون وضحكاتهم عاليه ,, شعرت بضيق اتجهت ل"لوهان" :
_ هاي
_ يومي .. انتى جيتي ليه ؟
تفاجئت من سؤال "لوهان" فقبلته امام "ريم": وحشتني
شعرت "ريم" بضيق ف استأذنت وجلست "يومي":
_ مفاجاءه حلوه مش كده ؟
تغيرت ملامح "لوهان": ايوه اكيد
_ لكن ليه انا حاسه بعكس كده ؟
_ لا ابدا ..
_ اوكيه ..
_ يلا بينا ..
_ ع فين ..؟
_ عازماك ع الغدا .ايه رايك فى المفاجاءه ..؟
_ غدا ..؟! لكن انا عندي ميعاد ,,وانتى مقولتليش الصبح .؟
_ ميعاد ايه وبعدين لما احب اتغدي مع حبيبي محتاجه استأذن ولا احجز ميعاد ..؟
_ لا بس ..
_ انت مش عاوز تتغدي معايا هو الميعاد اهم مني ..؟
_ لالا يلا ..
خرج "لوهان" و"يومي" وكانت "ريم" تنظر اليهم و"يومي" ممسكه يد "لوهان" وشعرت بضيقه وتمالكت دموعها ,, ارسل "لوهان" رساله ل "ريم" يعتذر عن الغاء موعد الغداء ووعدها بمره اخري ,, اجابت ع الرساله رد مختصر "اوكيه" وسقطت دمعه من عينيها   ..!

 لاحظت "يومي" اهتمام "لوهان" ب "ريم" الواضح وتناوله الوجبات مع "ريم" وقضاء اغلب الوقت برفقتها  واهتمامه ب "جنه" هدايا وسؤال..فى يوم ع الغدا  :
_ مششغول فى الموبيل ياتري خير ..؟
_ لا عادي ..
_ ابتسامتك وانت فاتح الموبيل خير فعلا بس فرحني معاك ..
 اظهر صوره ل "جنه" وهى مرتديه فستان سندريلا كان اشتراه هديه لما سمع من "ريم" حب "جنه" لشخصيه سندريلا :
_ ايه دا ..؟
_ جميله "جنه" انا مبسوط ان الهديه عجبتها ..
_ مش ملاحظ انك مهتم زياده ب "ريم" وبنتها ؟
_ لا ابدا عادي ..
_ يعني انك تسهر مع "ريم" فى المستشفي وتاني يوم بعد ما توصلني المطار ترجع ليها  ودايما مع بعض وقليل تاكل معايا و....
تفاجئ "لوهان": هو انتي بتراقبيني ؟
 بنبره متوتره :  مش مراقبه بس ناس شافوك كتير وبلغوني ,,
_ اها ..
_لو علشان الكافيه هى خلصت خلاص ومش مستاهل تكون طول الوقت هناك وتعب بنتها كنت اتصلت كفايه .....
_ انتي ناسيه اللى "ريم" عملته ليا واصابتها فى ايديها كانت بسببي ..
_ وانت شكرتها وعملت اكتر ..
_ وقوفي معاها فى المستشفي دا رد فعل طبيعي حسيت عاوز اعمل كده من غير ما تطلب  ,, و"جنه" بنت جميلة لو شوفتيها هتحبيها
_ ويوم ما سيبتني فى المطعم  تسيبني فى المطعم وتروح ليها ..؟
تذكر "لوهان" الموقف : انا قولتلك اللى حصل  "مايكل" اتصل وبلغني بالماس الكهربائي وطبعا كان لازم اروح الافتتاح ااقل من 10 ايام انتي نسيتي ..
_ روحت علشان كده متاكد ..؟
_ ايوه  طبعا ..
_ اوكيه  وانا هصدقك ..
للحظات سكتت :لوهان ..  انا عاوزه اقولك خبر رغم اتفقنا لكن مش عارفه حصل ازاى ..؟
_ ايه ..؟
_ انا حامل ..
 تفاجئ "لوهان":
_  صدقني انا كنت عامله احتياطاتي زى ما اتفقنا ع تأجيل الاطفال فتره لكن حصل ..
 استمر سكوت "لوهان": :
_ مالك .. مش فاهمه سكوتك دا  انت فرحان ولا زعلان لو مضايقك انا ممكن انزله ..
_ لالا طبعا تنزليه ازاى .. انا بس مكنتش متوقع بالسرعه دى ..
_ بالسرعه دى ؟! احنا 3 سنين متجوزين
_ انا لسه مستقرتش يا "يومي" علشان افكر فى خطوه جديده فى حياتي
_ انا ..
  لاحظ ملامحها  الحزينه وامسك يديها وطبطب عليهم: انتى ترتاحي علشان البيبي ومبروك علينا يمكن يكون هو الجهه اللى بدور عليها والقي نفسي ..
_ يعني انت مش زعلان ..؟
_ لا طبعا
 حضنته وضمها : حبيبي ربنا يخليك لينا ..
 ل استغراب الموقف كان رد فعل "لوهان" طبيعي ,, تاني يوم فى الكافيه زارت "يومي" المكان وكانت "ريم" موجوده :
_ برافوا يا "ريم" المكان شكله اتغير ..
_ شغلي ..
_ رغم انك قدرتي تغيري شكل ومضمون المكان لكن فشلتي فى تغيير صاحب المكان ..
 _ مش فاهمه ..؟
_ يعني اول ما جيتي كانت فى عيونك نظره ثقه وتحدي دلواقتي اختفت ياتري دا من الفشل ولا الاستسلام ل الواقع  ..
فهمت "ريم": امممم مهما حكيت مش هتفهيني ,, لكن  زى ماانتي شايفه انا مشغوله عن ازنك ..
_ اوكيه هسيبك لشغلك ,, لكن متنسيش تقولي مبرووك ل "لوهان" ..
_ ل ايه ؟
_ قريب جدااا هيكون اب ,, المكان وانتى وشكم حلو علينا ,, كده حياتنا هتستقر اكتر
اتفاجئت "ريم" بخبر الحمل ومشيت "يومي" واتملك "ريم" احساس الرغبه بالبكاء لكنها تماسكت ,, اليوم دا "لوهان" كان غير موجود طول اليوم وكانت "ريم" معاها الجاكت اللى تركه ليها فى المستشفي ,, قفلت المكان وخرجت قابلت "مريم" فى مطعم هى والبنات:
_ مش بتاكلي ليه يا "ريم" ..؟
_ هاكل ..
_ لدرجه دى خبر حمل "يومي" ضايقك ,, المفروض كنتي تتوقعيه دول متجوزين ..
سكتت لحظات وتنهدت : عارفه يا "مريم" ,,انا من وقت ما شوفت "لوهان" نسيت وجود "يومي" وانها معاه فى بيت واحد ,, يمكن كنت بفتكر دا لما بكون بعيده لكن لما بشوفه قدامي واتكلم معاه بنسي كل حاجه اى مشاكل واى حواجز بحس انا وهو بس اللى موجودين فى اللحظه دى ,, صدقت اللحظه دى هو ملكي لوحدي وانا له لوحده ,, مفكرتش انه عايش حياه تانيه واحتماليه يكون اب مفكرتش فيها لانى معتبره "يومي" مش موجوده اصلا ,,
_ لدرجه دى ..؟
_وانا معاه متخيلتش انه يلمس حد غيري ,, متخيلتش ان فى حضنه حد تاني بيضمه ,, متخيلتش ان ايده بتمسك ايد تانيه غير ايدي ,, صوته حد تاني يسمعه غيري ,, لان كل دا ليا لوحدي حقي انا ,, لكن ,,
سكتت "ريم" واستكملت" مريم": لكن لما قالتلك ع موضوع الحمل الخيال بقي حقيقيه وحصل وفى غيرك اخد حقك فيه ,, ودا انتي مش قادره تستوعبيه رغم انه قدامك ..
 اشارت "ريم" اتجاه قلبها : دا رافض يصدق ,,رافض يتقبل ,,
_ لكن حصل خلاص هنعمل ايه ..؟!
_ واضح انكم كنتم صح ,, انا حلمت ونسيت ان الواقع غير الحلم ..
_ مضايقيش نفسك انتى حاولتي لكن ,,
_ فشلت  ..
_ "ريم" انا مقصدش ..
_ ميعاد سفري قرب خلاص مش هيفرق كتير ,, زى ما امير قالي انا اتوهمت من تصرفاته انه افتكر لكن طلعت دى رغبتي وانا ترجمت المعامله كده وصدقتها ,,
 بصت "ريم" اتجاه "جنه" وابتسمت ,,,
انهوا حديثهم وطعامهم ووقت الحساب لاحظت "ريم" ان محفظتها والموبيل غير موجودين  فتذكرت انها نسيته فى الكافيه ,, عادت "مريم" والبنات ع المنزل واتجهت "ريم" للكافيه للبحث عن الموبيل والمحفظة  وكان الانوار مشتعله دخلت كان "لوهان" موجود :
_ مستر "لوهان" ..
_ ريم .. فى حاجه ؟
_ نسيت موبيلي والمحفظه هنا و (لاحظت ملامحه المتغيره ) انت فيك حاجه ؟
_ لا ابدا كنت فى مشوار وجيت اشوف وصلتوا ل ايه مكنتش موجود طول اليوم  ..
_ اها (تذكرت الجاكت)  ممكن ثواني وراجعه
 رجعت لعربيه ومسكت الشنطه اللى فيها الجاكت : اتفضل الجاكت .
_ مكنش ضروري .
_ لا شكرا ليك ..
_ اوكيه ..
سكتوا لحظات :انتى اكلتي ؟
_ انا .. لا
_ ولا انا وجعان جدااا ناكل سوا عزومه اللى لاغيتها هعوضها هنا  اوكيه ..
_ اوكيه .. تحب تاكل ايه اطلبه ..
_ لا انا مش عاوز اكل من بره انا هعمل اكل هنا المطبخ جاهز وفيه كل حاجه
_ انت هتطبخ ..؟
 ابتسم "لوهان": رغم انا حاسس بتريقه لكن هتشوفي وهتحكمي بنفسك ..
دخلوا المطبخ :
_ تحب اساعدك ؟
_ لا شكرا اتفضلي اقعدى وانا هعمل كل حاجه ..
 لبس مريوله الطبخ ووقف :
_ طبق اليوم باستا بالسي فود
 اتفاجئت "ريم" : باستا ..
_ ممكن تقولي اقرب باستا ل قلبي بحبها جدااا ,, لما بعملها واكلها بحس بسعادة غير طبيعيه فيها سحر غريب ,,لما بكون مشتت او فى حاجه مضايقاني بعملها بحس باطمئنان غريب تحسي ان فى ساحره سحرتني بيها ,, وللعلم انا  بعمل احلى باستا وهتشوفي,, بتحبيها صح ..؟
ابتسمت :  ايوه ..
_ كنت عارف يبقي اجهزي ل افخم باستا ..
 حاولت تتمالك "ريم" دموعها  وظلت تنظر الى "لوهان" وهو يعد الباستا وهو فى منتهي السعادة ,, انتهي من تحضير الباستا ووضع الطبق امام "ريم":
_ يلا دوقي وقولي رأيك ..؟
ظلت تنظر للطبق وكان طبق متماثل تماما مثل الطبق فيما مضي واستمر صمتها  :
_ شكله مش حلو ؟! هو ملغبط بس طعمه حلو  دوقي ..
_ لا ابدا ..
تذوقت "ريم" اول شوكه  وسكتت :
_ ايه الاخبار ..
_ جميله .. لكن ..
_ مفيش ملح ..؟
اتفاجئت "ريم" ونظرت اليه : ايوه ..
_ دايما لما بعملها بنسي الملح مش عارف ليه .. سوري
تلقائي : عادتك بتنسي الملح لكن عارفه هتقول ايه  مش مشكله كده الاكل صحي
تفاجئ "لوهان" برد "ريم": انا كنت هقول كده فعلا ..
ابتسمت "ريم": علشان اثبتلك انا هخلص الطبق كله ..
ابتدت "ريم" تاكل وفقدت السيطره ع دموعها  وتساقطت ولاحظها "لوهان" :
_ لو الطبق سئ لدرجه دى متضغطيش ع نفسك انا مش هزعل ..
 بتزيل دموعها :
_ لا ابدا بالعكس جميل جدااا ,,
_ اقولك ع سر ..
_ سامعاك ..
_ امممم ,,انا دايما بعمل الباستا دى  لكن بااكلها لوحدي وفى كل مره بحس ان انا بعملها لحد وبكون سعيد جدااا وانا بعملها ف بعمل طبقين ع طول واحد ليا والتاني للشخص اللى عملتهاله معرفش مين هو لكن بحس انه مقرب ليا ,, انهارده وانا راجع ع البيت مريت ع السوبر ماركت لقيت نفسي اشتريت طلبات الباستا وجيت ع هنا بدل البيت ,, اتملكني احساس قوي  وانا قاعد ان الشخص اللى يشاركني الباستا هيظهروانا انتظرته  وفجاءه لقيتك انتي ,, ول اول مره بدون تردد مش عارف حسيت ان انا عاوز اعملها ليكي حسيت انك بتحبيها ..
نظرت اليه واستمرت دموعها تتساقط :
_  ليه دموعك دى ..؟
_ مش عارفه مش عاوزه تبطل ليه انا اسفه ..
بتحاول تزيل  دموعها مسك ايديها واتفاجئت "ريم" وب ايده التانيه ازال دموعها واعينهم تنظر الى بعضها ,, صمتت "ريم" وتحدث "لوهان" :
_ كل مره بشوف دموعك بحس بنغزه فى قلبي بتوجعني ,, فكل مره بتبكي فيها واشوف دموعك بحس برغبه المسهم ,, احساس اني مسؤؤل عنهم مسيطر عليا ..
سكتت "ريم" وانتبهه "لوهان" لكلامه:
_ يمكن لانى مبحبش الدموع فببقي مش عاوز اى حد يبكي قدامي ..
_  اه ممكن .. اسفه ..
_ اوعدك المره الجايه هتعلم الطريقه الصحيحة للباستا ومش هنسي الملح ..
ابتسمت "ريم" : هتنساها ..
 ضحكك"لوهان": هحاول ..هحاول ..
 قامت وقفت "ريم":
_ شكرا جداا ع الاكله الجميلة دى اللى رجعتلي ذكريات جميلة لكن انا لازم امشي الوقت اتاخر ..
_  10 دقائق هقفل المكان واوصلك ..
_ لا شكرا انا معايا عربيه "مريم"  .. عن ازنك ..
_ ريم ..
_ ايوه..؟
_ ممكن بكره تيجي معايا مشوار فاضل اسبوع ع الافتتاح ومحتاج اشتري كام لوحه  واعتقد انك برأيك هيساعدني بالمناسب للمكان ,,
_ اوكيه ..
_ شكرا ليكي ..
_ تصبح ع خير ..
 خرجت "ريم" واتجهت لسياره واتحركت وتذكرت موقف الباستا ودموع انهمرت بشده وركنت السياره وبكت بشده ... وفى الكافيه "لوهان" جالس مكانه وينظر الى مكان "ريم" واتملكته حيره فيما يشعر,, وفجاءه شعر بوميض متشابه لنفس الموقف وامسك راسه من شعوره بالصداع وبعد لحظات شعر بسقوط دمعه من عينيه وضيقه فى صدره ,,عادت  "ريم" للمنزل  وموابيلها رن وكان رساله من "لوهان" بيطمن ع وصولها البيت وردت ريم وطمئنته بوصولها وجلست وتنهدت تنهيده الحيره مليئة بالدموع  هى صح ولا بتتوهم  ..!

تاني يوم اتحرك "لوهان" و"ريم" واتجهوا لكذا مكان وقاموا بشراء بعض الاغراض المطلوب واستوقف "لوهان" بالسياره فى اشاره ولفت نظر "ريم" اعلان عن فيلم :
_ ايه رايك ندخل سينما ..؟
_ انت بتحب السينما ..؟
_ انا عازمك ايه رايك ..؟
_  اوكيه ..
اتجهوا للسينما  ودخلوا القاعه ولاحظ "لوهان" اغلاق "ريم" اعينها وسمع تمتمه :
_ فى حاجه ؟
_ لا ابدا بس انا زى ما قولتلك مشكلتي مع الضلمه و هوعودني علشان امنع خوفي اغمض عيني واعد ل 10 و ..
_ و ايه ..؟
_ ولو لسه خايفه ب امسك ايده ..
بتصرف تلقائي مد يداها : وانا ايدي موجوده وقت ما تحسي انك خايفه امسكيها
 _ ايه ..؟
_ احنا اصدقاء وعاوزك تستمعي بالفيلم ..
_ اوكيه ..
 وابتدا عرض الفيلم وشعر "لوهان" بتوتر "ريم" وامساكها ل يد الكرسي بشده فوضع يده فوق يداها وضم يدها فى يداه واقترب منها هامسا : متخافيش انا معاكي استمتعي بالفيلم
 للحظه استرجعت "ريم" ذكري السينما بنفس الاحساس وتكرار الجمله ( متخافيش انا معاكي ) استرخت "ريم" واطمئنت ودموعها تساقطت ولكن ازالتها مسرعه ,, "لوهان" وهو ممسك بيد "ريم" ابتسم ونظر الى "ريم" وهى بتنظر الى الشاشه ومتعجب من الاحساس المسيطر عليه  ولكنه شعور مطمئن واريحية لم يشعر بها منذ افاقته من الغيبوبه وفقدانه الذاكره احساس مختلف عن احساسه اتجاه "يومي"  ,, استمر "لوهان" ينظر ل "ريم" حتى انتهى عرض الفيلم وانارت القاعه بالانوار لكن "لوهان" استمر ممسك يد "ريم" :
_ الفيلم خلص ..؟
 انتبهه "لوهان": اووه .. اسف يلا ..
_ يلا ..
 خرجا من "السينما وفى طريق العوده توقف "لوهان" قرب عربه اكل وطلبا سندوتشات وجلسا يتناولها قرب فى الهوا :
_ شكرا ع السندوتشات
_ كنت حابب اعزمك ع احسن من كده
_ بالعكس انا بحب جداا الاكل فى الشارع والبساطه بعيد عن المطاعم الغاليه
_ انا حسيت بكده فعلا ,, يمكن تكوني قولتي كده قبل كده ..!
_ ها .. يمكن فى مره قولت كده ع ما اتذكر
_ "يومي" بتكره اكل عربيات الاكل فى الشارع بتفضل المطاعم اكتر ,,وللغريب من غير ما أسالك جينا هنا حسيت انك هتحبيى المكان ,,مبسوط جدا انك حبيتيه ...
_ جداا ,, وميرسي جداا ع اليوم الجميل دا
_ انا اللى بشكرك ع اليوم اللى مش هيتنسي ابداا
_ ولا انا هنساه ..
عادا كلا من "لوهان" و"ريم" الى منازلهم  وهم سعداء بما حدث فى اليوم  وتحدثا ليلا عبر الرسائل عن احداث اليوم حتى سقطا فى النوم ...!

فى يوم اتجه "ريم" و"لوهان" لشراء بعض الاغراض للكافيه وتوقفا ل استنشاق الهوا وتناول سندوتشات ,, وبعد تناولهم السندوتشات تمشيا قليلا ووقفا اعلي كوبري :
_ الجو جميل جداا ..
 نظر "لوهان" للسماء ووجد نجوم :
_ جداااا
_ اتمني شغلي يكون عاجبك ..
_ جداا .. كفايه ان كل مكان فيه انتي موجوده ..؟
_ ايه ..
_ يعني دا تصميمك واثرك هيفضل موجود ..
_ حاولت ع قد ما اقدر يكون مكان تلاقي فيه راحتك ومتحسش بالغربه ..
 _ شكرا ..
_ ممكن اسالك سؤال ..؟
_ اتفضلي طبعا ..
_انت بتحب هنا ,, وجودك فى كندا بتحبه ؟
سكت للحظه ونظر اليها  :اممممم انا هقولك احساسي فى اللحظه دى  الاول كان صعب لكن  احساسي  فى اللحظه دى حاسس بان دا مكاني اللى كنت بدور عليه ,, لما تكوني فى مكان  وحواسك كلها تجتمع ع اشاره واحده وتحسي انه صح يبقي مفيش مجال للشك انك غلط دا اللى انا حاسه حاليا ..!
حاولت تتمالك : افهم من كده انت سعيد واحساس التيهه اختفي ؟
_دلواقتي اقدر اقولك  جدااا .. والفضل يرجعلك انتي ..!
تفاجئت "ريم": انا ..؟
_ صداقتنا لونت فراغ فى حياتي ب الالوان كتير ,, وجودك وكلامك حتى ابتسامتك ملت الفراغات اللى كنت مفتقدها ,, حسيت ب الاستقرار واطمنت ,, كل حاجه بعملها معاكي اكل او خروج او كلام حتى,, كل مره انتي فيها بتملي الفراغ اللى كنت عايش فيه وقت ما صحيت من الغيبوبه وناسي كل حاجه ,, احساس الافتقاد اختفي بصداقتك وبوجودك ,, شكرا ..
 تساقطت دموع"ريم" وحاولت مسرعه اخفائهم : وانا مش عايزة اكتر من كده ..
 كان يوجد بجانبهم طفل مع والديه ولفت انتباهم  ونظر اليه "لوهان ":
_فى  سؤال محيرني هل انا هبقي اب كويس ولا  ,,؟
_اتاكد انك هتكون احن واطيب اب  ..
_ والد "جنه" مش اب كويس انه يسيبها طول الفتره دى ..
_ بالعكس هو احن واطيب اب وانا متاكده ان غيابه غير مقصود ..
_ اكيد فى كلام كتير عاوزه تقوليه له صح ..؟
_ جدااا
_كلميه .؟
_ صعب اوصله حاليا ..
وقف امامها : طيب ايه رأيك  اعتبرينى هو وقولي اللى عاوزه تقوليه ؟
تفاجئت "ريم": ازاى ..؟
_ احنا اصدقاء وانا ع طول بتكلم وبعرفك اسرار كتير ,, قولي اللى عاوزه تقوليه له ليا مفيش حد هيسمعنا متقلقيش ,,(سكتت "ريم") يلا ..
_امممم ..
_ قولي ..
وقفت امامه ونظرت فى عينيه :
_ من يوم ما اختفيت من حياتي اكتر من احساسي بالافتقاد والوحده انا حسيت بالندم والالم والاسف ,,حسيت بالندم ل انشغالي ب "جنه" عنك كتير ,,وبسفري للندن وبالنوم وتكون قاعد لوحدك ,, انت عملت حاجات كتير ليا انت جمعت حياتي ,,انا الكل كان شايفني مختلفه لكن انت الوحيد اللى شوفتني مميزة وعرفتني ان الحب ان حبيبك يكون مميز مش مختلف لان عادي يكون مختلف لكن الغير عادي انه يكون مميز ,, انا كنت  زى قطع البازل متفرقه وانت ساعدتني اجمعها ووصلتني اقف ع رجلي واقدر اوجه اى حاجه بحبك ليا ,, ندمانه ع كل لحظه عدت من غيرك  وقتها اعتقدت ان اللحظات اللى مرت فى لحظات اكتر فى انتظاري انا وانت فى المستقبل واحنا مع بعض ,,  حسيت بالالم لان لما اختفيت سالت نفسي ليه مفكرتش فى كده وقتها ان ممكن اللحظات اللى بتمر مش هعيش غيرها وهتكون اخر لحظاتي معاك وانا ضيعتها ,, حسيت بالاسف علشان مقدرتش استغل كل لحظه وانا معاك ,,  ,, انا حاسه بالندم والاسف وحشني حضنك اللى كنت بستخبي فيه من الدنيا ومكان الامان اللى بيطمني .. انا مش زعلانه منك بالعكس مهما كان ومهما تكون المهم انك بخير ..
كلام "ريم" اثر فى "لوهان" جداا وشعر بنغز فى صدره و  لاحظ  تساقط دموع "ريم" بغزاره  اقترب اليها  بدون تردد وضمها بين ذراعيه  وانهارت "ريم" فى البكاء فى حضنه  وتساقطت دموع من عين "لوهان" وشعر بوجع ..!

 يتبع ,,

هناك تعليق واحد: